W toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego może okazać się konieczna zmiana kluczowego personelu, którego doświadczenie było punktowane w kryteriach oceny ofert. W wyroku z 10 października 2024 r. (KIO 3245/24) Krajowa Izba Odwoławcza wskazała warunki dopuszczalności takiej zmiany.
W sprawie rozpoznanej przez KIO zamawiający przyznał wykonawcy 16 punktów w kryterium „Doświadczenie personelu” na podstawie wskazanego w ofercie doświadczenia konkretnego kierownika budowy. Następnie, w odpowiedzi na wezwanie do złożenia wykazu osób skierowanych do wykonania zamówienia, wykonawca przedstawił nową osobę do pełnienia tej funkcji. Zmianę tę zamawiający zaakceptował i dokonał wyboru oferty jako najkorzystniejszej.
Odwołanie złożył wykonawca sklasyfikowany na drugim miejscu. W jego ocenie, zamawiający naruszył art. 128 ust. 3, art. 223 ust. 1 oraz art. 239 ust. 1 Prawa zamówień publicznych, dopuszczając zmianę kluczowego personelu wykonawcy po upływie terminu składania ofert. Podniósł, że skoro pierwotna ocena oferty została oparta na doświadczeniu konkretnej osoby, to jej zastąpienie po terminie składania ofert powinno skutkować odjęciem punktów przyznanych za to doświadczenie.
Wykonawca, którego oferta została wybrana, wskazał, że zmiana była konieczna z przyczyn losowych. Argumentował, że treścią oferty nie są dane personalne, lecz zobowiązanie do realizacji zamówienia za pomocą personelu spełniającego wymagania zamawiającego. Podkreślił, że zmiana kluczowego personelu wykonawcy nie wpłynęła na zakres zobowiązania ani na jakość oferowanego świadczenia.
Krajowa Izba Odwoławcza uznała te argumenty za zasadne. Wskazała, że wykonawca, wezwany na podstawie art. 126 ust. 1 PZP, ma obowiązek złożenia aktualnych na dzień składania dokumentów podmiotowych środków dowodowych. Skoro zmiana kluczowego personelu wykonawcy nie wpłynęła na jego sytuację w rankingu ofert, a ocena pozostała niezmienna, nie można mówić o niedopuszczalnej modyfikacji treści oferty.
Jednocześnie Izba zastrzegła, że zmiana kluczowego personelu wykonawcy nie może skutkować poprawą jego sytuacji w rankingu ofert. W przeciwnym razie doszłoby do naruszenia podstawowych zasad udzielania zamówień publicznych, tj. zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców oraz przejrzystości postępowania.
Zatem zmiana kluczowego personelu wykonawcy w toku postępowania nie zawsze będzie traktowana jako niedopuszczalna ingerencja w treść oferty. W każdym przypadku kluczowe jest ustalenie, czy zmiana ta nie narusza zasady równego traktowania wykonawców i uczciwej konkurencji.
Więcej o dopuszczalności zmiany kluczowego personelu wykonawcy w toku postępowania można przeczytać w artykule r.pr. Marzeny Jaworskiej, opublikowanym w ius.focus w Systemie Informacji Prawnej Legalis.