W poprzednim wpisie omówiliśmy w jaki sposób postępowanie mediacyjne wszczynane jest przez skierowanie przez sąd do mediacji, a zatem po wszczęciu postępowania sądowego. Czytaj TU
Niezależnie od rodzaju mediacji, obie prowadzone są przez mediatora, według tych samych podstawowych zasad (szczegóły procedury mogą się różnić w zależności od konkretnego mediatora lub ośrodka mediacji), a także taki sam status zyskuje ugoda zawarta w wyniku obu mediacji.
Mediacja umowna
Natomiast skorzystanie z mediacji możliwe jest także bez składania pozwu ani kierowania w inny sposób sprawy do sądu. Warunkiem przeprowadzenia mediacji pozasądowej jest zawarcie UMOWY o MEDIACJĘ. Umowa taka jest niezbędna, ponieważ na mediację muszą się zgodzić obie strony.
Do jej zawarcia może dojść na kilka sposobów:
- jeszcze przed powstaniem sporu – strony mogą umieścić tzw. ZAPIS NA MEDIACJĘ w umowie głównej (umowy zlecenia, na roboty budowlane, sprzedaży itp.) na wypadek sporu w przyszłości. Jeśli taka klauzula znajduje się w umowie, na tle której powstał spór, strona zamierzająca skierować sprawę do mediacji nie musi już uzyskiwać odrębnej zgody drugiej strony na mediację;
- po zaistnieniu sporu – przez spisanie umowy o mediację pomiędzy stronami sporu lub
- przez WYRAŻENIE ZGODY na mediację, gdy druga strona złożyła wniosek o mediację. W tym przypadku w zawarciu umowy pośredniczy mediator – strona wnioskująca o mediację nie musi samodzielnie uzyskiwać tej zgody. Wystarczy, że złoży wniosek o mediację, a mediator wystąpi do drugiej strony z zapytaniem czy ową zgodę wyraża.
Jak wybrać mediatora? Co powinien zawierać wniosek o mediację?
Mediatora można wybrać przede wszystkim spośród wpisanych na listy stałych mediatorów prowadzonych przez prezesów sądów okręgowych, a także listach udostępnianych na stronach internetowych ośrodków mediacyjnych (np. Centrum mediacji lewiatan, Polskie Centrum Mediacji, Centrum Mediacji przy Naczelnej Radzie Adwokackiej, Centrum Mediacji Gospodarczej przy Krajowej Izbie Radców Prawnych, Sąd Polubowny przy Prokuratorii Generalnej RP).
Ośrodki mediacji przeważnie prowadzą postępowania w oparciu o własne regulaminy, z którymi warto się zapoznać przed skierowaniem wniosku o mediację. Często zawierają one szczególne techniczne wymagania co do treści wniosku, a także oferują wzory takich dokumentów.
Natomiast wniosek o przeprowadzenie mediacji musi zawierać przynajmniej oznaczenie stron, dokładnie określone żądanie, przytoczenie okoliczności uzasadniających żądanie, podpis strony oraz wymienienie załączników. Jeżeli strony zawarły umowę o mediację na piśmie, do wniosku dołącza się odpis tej umowy. Wraz z doręczeniem tego wniosku mediatorowi następuje – co do zasady – wszczęcie mediacji. Jeśli strony konfliktu nie zawarly wcześniej umowy o mediację, prowadzenie mediacji uwarunkowane jest zgodą drugiej ze stron.
Zapamiętaj
Jeśli jesteś w sporze na tle wykonania umowy, zawsze przejrzyj swoją umowę, czy nie zawiera zapisów dotyczących sposobu rozwiązywania sporów. Najczęściej znajdują się one gdzieś na końcu umowy, w ostatnich paragrafach.
Może się okazać, że podjęcia próby polubownego rozwiązania sporu jest wręcz OBOWIĄZKOWE przed skierowaniem sprawy do sądu!
A jeśli masz problem z przekonaniem drugiej strony do mediacji, skontaktuj się z nami. Prowadząc w JMGJ Jaworska, Matusiak, Grześkowiak, Jarnicka Kancelaria Prawna Spółka Jawna sprawy naszych Klientów przykładamy dużą wagę do bezpośredniego dialogu z drugą stroną sporu. Pozwala to nam na zaprezentowanie szeregu istotnych argumentów przemawiających za skorzystaniem z mediacji, w tym w przypadku sporów na tle zamówień publicznych. TU znajdziesz kalendarz z terminami bezpłatnych konsultacji! Wspólnie przeanalizujemy możliwe rozwiązania i ustalimy jakie działania możemy podjąć. Zyskaj czas i komfort.